Fintech-bolag ska minska svenskarnas dyra skulder

Anyfin AB11 september 2017

Fintech-bolag ska minska svenskarnas dyra skulder

“De är otroligt att svenskar accepterar att betala så mycket för sina lån, så ska det inte behöva vara. Vi tror att vi har rätt team för att göra något åt detta och nu är timingen perfekt”, säger Mikael Hussain, VD på Anyfin.

Tidigare i år hoppade Mikael Hussain, tidigare VP för kreditavdelningen på Klarna, Filip Polhem, tidigare Director för kundanskaffning på iZettle och Sven Perkmann, tidigare produktchef för Klarnas kreditprodukter, av sina jobb för att hjälpa konsumenter att spara pengar på sina lån.

Att handla på avbetalning eller kreditkort är populära alternativ till att betala för varor direkt. Det har medfört flexibilitet och enkelhet, men det finns få alternativ och i slutändan får konsumenterna betala dyrt för finansieringen.

“Att flytta ett lån och göra något åt kostnaden tar massor av tid i anspråk för att inte tala om pappersarbete. Det är detta som Anyfin vill ändra på, varför ska någon med god kreditvärdighet behöva betala 19,95% i ränta för ett lån på några tusenlappar när personen borde betala 3%? Med tanke på hur enkelt det är att ta ett lån i första läget kan man fråga sig varför det inte är lika enkelt att flytta lånet”, säger Mikael Hussain.

För att flytta lånet till Anyfin skickar personen en bild på sin lånefaktura. Med hjälp av AI läser Anyfin av bilden, gör en riskbedömning och ger kunden ett erbjudande med bättre villkor. Kunden accepterar förslaget direkt med BankID i telefonen - resten sköter Anyfin. Allt sker automatiskt och är klart på några sekunder.

Mikael, Filip och Sven jobbade tillsammans på Klarnas riskavdelning 2010 och 2011 men valde sedan olika vägar. Mikael stannade på Klarna under 7 år och byggde upp kreditavdelningen. Filip gick till iZettle som då var ett 10-tal anställda för att bygga deras riskavdelning och blev senare chef för kundanskaffning via onlinekanaler. Sven startade webbyrån Booncon, gick till Spotify och sen tillbaka till Klarna igen.

“Nästa steg är att lansera produkten under hösten, vi finslipar den just nu. Såklart har vi stora planer för framtiden men mer än så låter vi vara osagt nu”, säger Mikael Hussain.

Land

Sverige

Anyfin AB, Drottninggatan 92, 111 36 Stockholm. Org. nummer: 559094-8005 © 2024 Anyfin AB är ett konsument­kreditinstitut och står under Finans­inspektionens tillsyn. Alla rättigheter reserverade.

Räkneexempel

Ett refinansieringslån på 5 000 kronor till 17.06 % nominell ränta med en återbetalningstid på 18 månader, med 18 avbetalningar om 317 kronor ger en effektiv ränta på totalt 18,46 %. Totalt att återbetala blir 5 702 kronor.

Det maximala beloppet som kan omfinansieras med Anyfin är 300 000 kr. Löptiden kan som kortast vara 1 månad och som längst 120 månader, beroende på den nuvarande löptid. Den nominella räntan kan som minst vara 6.48 % och som mest 19.90 %. Den effektiva räntan kan som minst vara 6.68 % och som mest 22.01%.