Fintech-bolaget Anyfin hjälper tusentals konsumenter att halvera sina räntor - tar in 80 miljoner SEK från Accel och Northzone för att växa ytterligare

Anyfin AB14 maj 2019

Stockholm, 14:e maj 2019: Fintech-bolaget Anyfin, som sänker sina kunders räntekostnader på dyra delbetalningar, kreditkort och privatlån, meddelar idag att de tar in 80 miljoner SEK från befintliga investerare Accel, Northzone, Global Founders Capital tillsammans med nya investeraren Fintech Collective. Det nya kapitalet ska användas till produktutveckling och expansion i norra Europa.

Sedan lansering har Anyfin hjälpt tusentals konsumenter att sänka sina lånekostnader på dyra konsumentkrediter som delbetalningar, kreditkort och privatlån, med i snitt femtio procent. Genom att halvera konsumenters räntekostnader, utmanar Anyfin de kraftiga övermarginalerna i konsumentkreditbranschen och hjälper konsumenter att få rimliga räntor på sina delbetalningar, kreditkort och privatlån.

Anyfin, som är grundat av tidigare anställda på Klarna, iZettle och Spotify, har på bara ett år vuxit från åtta till tjugotvå anställda. Bolaget har på senare tid knutit till sig ytterligare talanger från Klarna, Spotify och iZettle. Stelios Gisdakis, föredetta Spotify,- och Klarna-anställd, blir Head of Data Science, Mimmi Grafström, tidigare på iZettle, blir Head of Marketing och Martin Engdahl, tidigare på Payex, kliver in i rollen som Head of Business Development.

Osäkrade konsumentkrediter växer i ökande takt, samtidigt som de flesta konsumenter betalar alldeles för mycket ränta på sina krediter, även de personer som har mycket god kreditvänlighet. Den effektiva årsräntan ligger ofta på mer än tjugofem procent för delbetalningar och kreditkort. Men det behöver inte vara så. Vår tjänst minskar i snitt dessa räntekostnader med hälften. Det kanske låter för bra för att vara sant, för till och med våra kunder frågar oss vad haken är. Men egentligen är det inte mer komplicerat än att vi har byggt en tjänst som står på konsumenternas sida. Vi gör det så enkelt som möjligt att omfinansiera krediter och ge konsumenterna den ränta de förtjänar”, säger Anyfins grundare och vd Mikael Hussain.

Småkrediter är en stor marknad. Den årliga tillväxttakten på konsumtionslån är 7,5% (SCB) och svenskarna har i dagsläget över 200 miljarder i skulder på konsumtionslån (SCB). Anyfin är det första bolaget i Sverige som har det som mål att hjälpa konsumenter att få mer rimliga räntor på sina krediter. Med hjälp av en egenutvecklad plattform, baserad på artificiell intelligens, som skapar låga omkostnader för att hantera och administrera ett lån, har Anyfin minskat kostnaden för finansiering av delbetalningar, kreditkort och privatlån med i genomsnitt hälften. Konkret går det till så att kunden tar en bild på sin faktura eller hämtar den från kreditgivaren med hjälp av BankID, Anyfin gör en riskbedömning och ger kunden ett nytt erbjudande med lägre ränta och schysstare villkor. När kunden accepterar erbjudandet, via BankID, betalar Anyfin av det tidigare lånet hos långivaren. Anyfin är ett konsumentkreditinstitut och står under Finansinspektionens tillsyn.

”Anyfin uppfyller fintech-branschens löfte om att göra finansiering enklare och mer rättvist för konsumenter. Deras intuitiva tjänst och erfarna team återspeglas i företagets starka resultat hittills. Vi är glada att backa Anyfin med ytterligare kapital så att de växa och nå fler kunder och nya marknader”, säger Christoffer Norman på Northzone, som nyligen har tillträtt som styrelseledamot i Anyfin.

Anyfin har hittills tagit in 133 miljoner SEK i externt kapital.

Om Anyfin Be smart, pay less. Anyfin is a mission driven digital lender on the consumer’s side that simplifies the process of refinancing debt to snapping a picture. The company was founded in 2017. For more, visit www.anyfin.com/en.

Om Northzone Northzone is a European VC fund that backs the entrepreneurs building tomorrow's global companies. The Northzone team is a passionate group of individuals who bring extensive operational and investment experience to all companies they invest in, and have a singular focus on helping their entrepreneurs in building game-changing companies. Notable investments include Spotify, Klarna, Lesara, Wallapop, CornerJob, iZettle, and Trustpilot. Founded in 1996, Northzone has offices in Stockholm, London, New York, and Oslo, and is currently investing out of its eight fund NZVIII, at €350 million. Learn more about Northzone at www.northzone.com.

Om Accel Accel is a leading venture capital firm that invests in people and their companies from the earliest days through all phases of private company growth. Atlassian, Algolia, Avito, Cloudera, Crowdstrike, Deliveroo, DJI, Dropbox, Etsy, Facebook, Flipkart, Funding Circle, Kayak, Kry, QlikTech, Rovio, Slack, Spotify, Supercell and WorldRemit are among the companies the firm has backed over the past 30 years. The firm seeks to understand entrepreneurs as individuals, appreciate their originality and play to their strengths. Because greatness doesn't have a stereotype. For more, visit www.accel.com, www.facebook.com/accel or www.twitter.com/accel.

Om Fintech Collective FinTech Collective is a venture capital firm, based in New York City and investing globally in entrepreneurs with a hunger to reimagine how money flows through the world. The firm was founded in 2012 by serial entrepreneurs with exits in capital markets, payments and enterprise AI. Since inception, FinTech Collective has seeded 29 portfolio companies including Axoni, Dharma Protocol, Embroker, MoneyLion, and Vestwell. Exits include Quovo, acquired by Plaid, Openfolio, acquired by Stone Ridge Asset Management, and Reorg, acquired by Warburg Pincus. You can learn more about FinTech Collective at www.fintech.io and from the weekly newsletter available at fintech.io/newsletter

Om Global Founders Capital Global Founders Capital is a stage agnostic venture fund that empowers gifted entrepreneurs worldwide. Their current portfolio includes Funding Circle, Billie.io, iwoca, as well as Slack, Traveloka and many others. Global Founders Capital has previously invested in Facebook, Linkedin, Trivago and many other global success stories. http://www.globalfounders.com

Johanna Eklund

johanna.eklund@anyfin.com

Land

Sverige

Anyfin AB, Drottninggatan 92, 111 36 Stockholm. Org. nummer: 559094-8005 © 2024 Anyfin AB är ett konsument­kreditinstitut och står under Finans­inspektionens tillsyn. Alla rättigheter reserverade.

Räkneexempel

Ett refinansieringslån på 5 000 kronor till 17.06 % nominell ränta med en återbetalningstid på 18 månader, med 18 avbetalningar om 317 kronor ger en effektiv ränta på totalt 18,46 %. Totalt att återbetala blir 5 702 kronor.

Det maximala beloppet som kan omfinansieras med Anyfin är 300 000 kr. Löptiden kan som kortast vara 1 månad och som längst 120 månader, beroende på den nuvarande löptid. Den nominella räntan kan som minst vara 6.48 % och som mest 19.90 %. Den effektiva räntan kan som minst vara 6.68 % och som mest 22.01%.