Fintech-bolaget​ ​Anyfin​ ​lanserar​ ​AI-baserad​ ​tjänst​ ​för att​ ​sänka​ ​svenskarnas​ ​lånekostnader

Anyfin AB15 november 2017

Fintech-bolaget Anyfin lanserar idag en produkt som hjälper svenskarna att sänka sin ränta och lånekostnad med minsta möjliga ansträngning. Produkten ersätter långa formulär och tidskrävande pappersarbete med bildavläsning och artificiell intelligens (AI). För att få bättre villkor på sitt lån behöver kunden bara skicka in en bild på en lånefaktura så sköter Anyfin resten. Allt sker automatiskt och är klart på några sekunder.

I slutet av oktober gjorde bolaget en betalansering av produkten. “Tanken var att testa systemen, men under de första dagarna fick vi in in ansökningar på över 500 000 kronor där vi i genomsnitt sänkte räntan med 74%. Vi har fått otroligt mycket fin feedback från våra kunder som är förvånade över hur lätt det var att spara så mycket pengar”, säger bolagets VD Mikael Hussain.

Tidigare i år hoppade Mikael Hussain, Sven Perkmann och Filip Polhem av sina jobb på Klarna och iZettle för att starta Anyfin. Att handla på avbetalning, med kreditkort eller ta ett blancolån är populära alternativ till att betala för varor direkt som har medfört flexibilitet och enkelhet, men det finns få alternativ och i slutändan får konsumenterna betala dyrt för finansieringen.

Krediter och avbetalningar är ofta förknippade med höga avgifter vilket gör den totala kostnaden hög, även om den nominella räntan är låg. Anyfins egenutvecklade plattform gör däremot att kostnaden hålls nere där både räntan och avgifterna för konsumenten kan sänkas. Mikael Hussain berättar vidare: “Vi har tillstånd från Finansinspektionen och precis som en bank lånar vi upp pengar som vi själva lånar ut så att vi kan agera utan mellanhänder och låneförmedlare. Detta gör att vi kan refinansiera lån utan uppläggningsavgifter.”

I september fanns det osäkrade konsumtionskrediter på 203 miljarder kr i Sverige enligt SCB, motsvarande ca 25 000 kr per vuxen svensk. Skuldsättningen på den här typen av lån ökar också, med en tillväxttakt på 8,3% vilket är en högre takt än tillväxten på bolån. “Lånen blir fler, större och får sämre villkor. Tyvärr har det fram tills nu tagit massor av tid i anspråk för att inte tala om pappersarbete att flytta ett lån och göra något åt kostnaden. Detta ändrar Anyfin på, varför ska någon med god kreditvärdighet behöva betala 19,95% i ränta för ett lån på några tusenlappar när personen borde betala 3%? Med tanke på hur enkelt det har varit att få ett lån känns det bra att det från och med idag är ännu enklare att flytta lånet och sänka sina kostnader”, säger Mikael Hussain.

Presskontakt Johanna Eklund

johanna.eklund@anyfin.com

Land

Sverige

Anyfin AB, Drottninggatan 92, 111 36 Stockholm. Org. nummer: 559094-8005 © 2024 Anyfin AB är ett konsument­kreditinstitut och står under Finans­inspektionens tillsyn. Alla rättigheter reserverade.

Räkneexempel

Ett refinansieringslån på 5 000 kronor till 17.06 % nominell ränta med en återbetalningstid på 18 månader, med 18 avbetalningar om 317 kronor ger en effektiv ränta på totalt 18,46 %. Totalt att återbetala blir 5 702 kronor.

Det maximala beloppet som kan omfinansieras med Anyfin är 300 000 kr. Löptiden kan som kortast vara 1 månad och som längst 120 månader, beroende på den nuvarande löptid. Den nominella räntan kan som minst vara 6.48 % och som mest 19.90 %. Den effektiva räntan kan som minst vara 6.68 % och som mest 22.01%.