Ny Sifo-undersökning från Kantar Media: Var sjätte svensk vet inte hur stora utgifter de har varje månad

Anyfin AB12 juni 2024

Stockholm, 14 maj 2024. En färsk undersökning från Sifo, genomförd på uppdrag av fintechbolaget Anyfin, har tagit tempen på svenskarnas ekonomiska folkhälsa. Resultatet visar att var femte svensk inte kan betala en utgift på 10 000 kr utan att låna, och var tionde svensk har större utgifter än inkomst en normal månad.

• 11 % anger att deras utgifter är större än deras inkomst en normal månad.
  • 16 % vet inte hur stora utgifter de har varje månad.
  • 22 % kan inte betala en utgift på 10 000 kronor utan att ta ett lån eller låna av vänner eller familj.

Undersökningen visar bland annat att 11 % svenskar har utgifter som vanligtvis är högre än deras inkomst, men det är också beroende av vilken utbildning man har. Bland de som avslutat grundskolan som högsta utbildning, är det nästintill en fjärdedel som har högre utgifter än inkomst medan bara 10 % av de som avslutat en utbildning vid högskola eller universitet är i samma situation. En annan utmaning som flera svenskar står inför är att överhuvudtaget veta hur stora utgifter de har varje månad.

“Det finns en grupp som inte har kontroll över sina kostnader, 16 % av svenskarna vet inte hur stora utgifter de har varje månad. Dessutom tror vi att det finns ett mörkertal kring att inte ha koll på sina utgifter eller att gå back varje månad. Detta är frågor som man kanske inte alltid svarar helt ärligt på“, säger Felix Sjöholm, ekonomihälsoexpert på Anyfin.

Samtidigt visar undersökningen att 22 % inte kan betala en utgift på 10 000 kronor utan att ta ett lån eller låna av vänner och familj. Här skiljer det sig mellan åldersgrupperna. Bland de äldre saknar 19 % en buffert över 10 000 kronor, jämfört med 26 % i den yngre gruppen. Det är dock färre personer som vänder sig till att handla med delbetalning. 9 % av svenskarna har minst en delbetalning just nu.

“Vi ser hur folk är mer försiktiga med sina pengar. Inflationen känns i plånboken och man har landat i ett nytt normalläge”, fortsätter Sjöholm.

Det här köper svenskarna på delbetalning:

• Elektronik 32%
  • Kläder 18%
  • Möbel, inredning, trädgård 17%
  • Hygien, kosmetik, hudvård 8%
  • Resa 8%
  • Mat och dryck 8%
  • Träning och hobbyer 6%
  • Renovering 8%
  • Läkemedel 6%
  • Husdjursprodukter 3%
  • Annat 16% (till exempel bilservice, bildäck, glasögon, vigselringar)
  • Vet ej 7%

Om studien

Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 22–28 mars 2024. Totalt intervjuades 1035 personer i åldern 18–54 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen). Sifopanelen jämförs mot uppdaterade viktmatriser baserade på officiell statistik från SCB. Undersökningen är genomförd på uppdrag av svenska fintechbolaget Anyfin.

Land

Sverige
www.facebook.comwww.instagram.comwww.tiktok.comwww.linkedin.comwww.youtube.com
Illustration av en person som ligger ned och blåser en tuggummibubbla.
Sverige

Anyfin AB, Drottninggatan 92, 111 36 Stockholm. Org. nummer: 559094-8005 © 2024 Anyfin AB är ett konsument­kreditinstitut och står under Finans­inspektionens tillsyn. Alla rättigheter reserverade.

Räkneexempel

Ett refinansieringslån på 5 000 kronor till 17.06 % nominell ränta med en återbetalningstid på 18 månader, med 18 avbetalningar om 317 kronor ger en effektiv ränta på totalt 18,46 %. Totalt att återbetala blir 5 702 kronor.

Det maximala beloppet som kan omfinansieras med Anyfin är 300 000 kr. Löptiden kan som kortast vara 1 månad och som längst 120 månader, beroende på den nuvarande löptid. Den nominella räntan kan som minst vara 6.48 % och som mest 19.90 %. Den effektiva räntan kan som minst vara 6.68 % och som mest 22.01%.